Arbetsområdet har syftat till att eleverna ska ha fått möjlighet att reflektera över sin identitet, utveckla förståelse för sitt eget och andra sätt att tänka och leva, samt hur människors värderingar hänger samman med religioner och andra livsåskådningar. Det blir naturligt att utgå från samhällsfrågor och den sociala samhällsstrukturen för att reflektera över hur individer och samhällen formas, förändras och samverkar. Eleverna skulle också genom undervisningen få flera möjligheter att pröva sina ställningstaganden i mötet med andra uppfattningar och stimuleras att engagera sig och delta i ett öppet meningsutbyte om samhällsfrågor. I det här området kom alltså samhällskunskap och religion att ingå.
När jag planerar arbetsområden slås jag alltid av allt material och alla resurser som finns att tillgå. Dessutom är min länksamling till vidden och bredden överfull. Så när jag har bestämt mål och syfte går mycket tid till att sovra i material. Den här gången tog jag min utgångspunkt i Levande Historias material "HBTQ, normer och makt". I januari var jag i Skövde på en intressant utbildning om att motverka främlingsfientlighet och intolerans som Levande historia och Skolverket arrangerade, det gav mig inspiration till metoder.
Klicka här för att komma till materialet |
Genomgående i det här arbetsområdet har det varit viktigt att eleverna får möta sina klasskamraters syn på olika saker och att det ska ges rikliga möjligheter att förhandla och omförhandla sina föreställningar. Detta har främst skett genom smågruppssamtal för att sedan mynna ut i en skriftlig reflektionsuppgift som utgör bedömningsunderlag. Men innan den skriftliga bedömningsuppgiften har alltså eleverna fått rikliga möjligheter att öva, höra andras uppfattningar och erfarenheter, samt utveckla sina egna tankar.
Upplägget
Del 1: Vad är identitet och vad påverkar en människas identitet?
I den här delen utgick vi från lärobokstext och arbetade med lässtrategier. Jag beskriver detta upplägg här.
Del 2: Vem är jag?
Eleverna fick börja med att vika ett A4-papper på mitten och rita sig själva i mitten på den vikta linjen som en streckgubbe eller på ett annat sätt. Det viktiga var att självporträttet skulle finnas på båda halvorna. (Jag vill inte lägga upp en elevbild här, då jag inte fått elevernas tillåtelse och det är ganska personliga bilder). På ena halvan skulle de rita, skriva eller göra symboler för hur deras bild av sig själva ser ut. På den andra halvan skulle de göra bilder, symboler eller text om hur de tror att andra uppfattar dem.
Därefter fick de sitta i grupper om 4 och berätta det de ville om sina bilder - sin egen bild och andras bild. Efter det fick de diskutera frågorna:
- Hur stor skillnad tycker du att det är mellan din egen och andras bild av dig själv? Vad beror skillnaderna på tror du?
- Finns det dagar då skillnaden mellan bilderna är extra stor eller liten jämfört med andra dagar? Vilka dagar är det och vad beror det på?
- Är skillnaden mellan den egna bilden och andras bild av sig själv större i vissa åldrar och mindre i andra åldrar, tror du? Förklara.
Utifrån dessa frågor fick de sedan skriva en individuell resonerande text.
Del 3: Personporträtt
I par fick eleverna med lottens hjälp en person de skulle göra ett personporträtt på. Arbetet skulle dels mynna ut i ett skrivet porträtt som tillsammans med en bild på personen pryder mitt SO-klassrum och dels fick de presentera personen i halvklass, där vi även hade ett samtal om vad som påverkar en människas handlingar och val i livet.
Här kommer du till hela uppgiftsbeskrivningen |
Del 4: Papperskorgen
I halvklass genomförde vi en övning som kallas papperskorgen som finns på Levande historia.
Efter att vi gjort övningen satt vi ned och pratade om vad det är som gör att vissa människor befinner sig långt fram och varför vissa oftast slipper hinder i livet, medan andra möts av många hinder.
Efter detta fick de skriva en reflektion med utgångspunkt i frågan: Vilka hinder tror eller vet du att det finns runt dig som påverkar vissa människor att få en bra framtid, jobb, pengar, makt, status, inflytande?
Del 5: PK-mannen
Eleverna delades in i grupper och tilldelades en film ur PK-mannen med tillhörande arbetsblad. Det finns 6 olika avsnitt som belyser olika normer. Du hittar dem här. Till varje avsnitt finns ett arbetsblad med frågor, dessa diskuterade gruppen efter att ha sett filmen. Varje grupp fick sedan redogöra för vad filmen handlade om, vilken norm som belystes och en sammanfattning av vad de diskuterat.
Såhär står det om PK-mannen på UR Skola:s hemsida! |
Del 6: Lådan
Vi gjorde övningen "Vem får plats i lådan" och "Utanför lådan" som du hittar här.
Den utgick från filmen Maskulinitetsnormer från Machofabriken. Eleverna fick i sina grupper (4/grupp) bestämma sig för en person som anses ha hög status enligt stereotyper och ideal. De fick en låda och fick skriva upp egenskaper och kännetecken som den här personen bör ha för att leva upp till idealet. Dessa skrevs på post-it-lappar som fästes på lådan.
De fick sedan diskutera:
- Kan de flesta passa in i lådan eller känns den för trång?
- Finns det lappar som säger emot varandra?
- Kan någon orka leva ett liv i en sån här låda?
- Hur kan vi hjälpa varandra att gå utanför lådan?
Avslutningsvis fick de skriva en individuell reflektion.
Länk till uppgiften finns här. |
Jag använder mig alltid av startuppgifter. Det finns en instruktion på tavlan, oftast en fråga där eleverna skriver i sina loggböcker, men ibland står där en annan uppgift. Oftast knyter det an till det vi arbetar med. Inom detta område har det varit lätt och intressant att komma på startuppgifter/loggboksfrågor. En uppgift som gav bra diskussioner var den här:
Hela dokumentet hittar du här. |
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar