I "Mitt språkutvecklande SO-klassrum" hoppas jag kunna inspirera dig i din undervisning!
fredag 25 augusti 2017
Samarbetstankekarta utifrån begreppet Revolution
I åk 8 ska vi nu starta upp ett arbetsområde om 1700-talets revolutioner. Målen med arbetsområdet är att eleverna ska kunna förklara bakgrunden till den franska och industriella revolutionen samt kunna redogöra för hur människors levnadsvillkor har förändrats i och med dessa revolutioner.
För att kunna bedöma vilka förkunskaper eleverna har med sig i förhållande till målen med arbetsområdet valde jag att göra en samarbetstankekarta som synliggör deras förkunskaper.
Som jag skrivit tidigare arbetar jag med loggböcker. Eleverna fick loggboksfrågan "Skriv ned vad du vet om ordet REVOLUTION".
Därefter fick de sitta i sina studiegrupper (4 elever/grupp). De fick ett A3-papper och skulle tillsammans synliggöra sina tankar kring ordet revolution. De fick några ledfrågor:
- Vad betyder ordet?
- Vad kan orsakerna till revolution vara?
- Vad kan konsekvenserna bli?
- Känner ni till några revolutioner.
Efter ca 15 min fick de byta tankekarta med en annan grupp. De läste först igenom vad den andra gruppen hade skrivit. Sedan fick de möjlighet att bygga vidare på det som stod, ställa mot- eller följdfrågor, markera oklarheter och sätta ut + för ny kunskap de fått av den nya tankekartan.
Därefter gjorde vi en samlad tankekarta i klassen, där många ämnesspecifika begrepp synliggjordes och där vi kom in på revolutioner i både historien men också i närtid. Några generella drag synliggjordes såsom att orsakerna oftast är folkligt uppror.
Som avslutning på lektionen fick var och en skriva ned med max 140 tecken i en mentimeter-undersökning vad de vet om ordet revolution (alltså samma fråga som startfrågan). Det var såklart stor skillnad i svaren på mentimeter jämfört med i loggboken, vilket är häftigt att se. Lärandet synliggjordes för eleverna och vi har tillsammans skapat en bra grund att utgå från vid nästa lektion. Det är också häftigt att se hur kunskap kan skapas tillsammans, där var och en bidrar med en liten del som bildar något större.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar