fredag 2 februari 2018

Globala målen

I både årskurs 8 och 9 arbetar jag med hållbar utveckling med lite olika inriktningar. I båda årskurserna har vi dock arbetat med de globala målen. UNDP Sverige har en hemsida som har många bra klassrumsövningar och där kan man också hämta de globala målen som utskriftsbara versioner.



I mina klasser har vi gjort några olika övningar som fallit väl ut - alla inspirerade av ett kooperativt lärande, där elevaktivitet och interaktion står i centrum. När vi talar och gör saker så minns vi bättre och lärandet ökar.

Jag har skrivit ut en kortlek med de globala målen som jag laminerat. Varje mål finns på en halv A4-sida. På baksidan står information om målet. Jag har också skrivit ut en mindre kortlek med målen och kortfattad information, som jag har i cirka 15 uppsättningar.

Här hittar du de stora korten att skriva ut
Härifrån har jag skrivit ut de små korten


















Korten på bordet

  1. I par får de dra ett kort ur högen, läsa informationen på baksidan och diskutera hur de i sin vardag kan hjälpa till att uppnå målet. (I åk 8 har vi arbetat med ett kommunövergripande projekt som heter "Vår stad 2030", då fick de istället diskutera hur Uddevalla kommun, företag, invånare kan arbeta för att nå malet.) 
  2. Efter att de diskuterat i paren får de sätta sig med ett annat par där de utbyter tankar och idéer med varandra. Efter detta, ännu ett eller flera byten.


Inre och yttre cirkel


  1. Klassen delas upp i två grupper varav den ena gruppen ställer sig i en cirkel och den andra gruppen ställer sig i en cirkel utanför, så att de hamnar mittemot varandra och bildar par. 
  2. Eleverna i den inre cirkel får dra ett kort från den stora kortleken om de globala målen. De får läsa på vad målen handlar om. Därefter får de förklara vad målet handlar om för kompisen mittemot. 
  3. Kompisen antecknad målet och ska förstå vad målet handlar om. Uppmuntra eleverna att ställa frågor så att de verkligen förstår. 
  4. De som lyssnar roterar och hamnar framför en ny kompis med ett nytt mål och får detta beskrivet för sig. Antecknar målet och roterar därefter vidare. Rotera efter ca 2 min.
  5. Rotationen fortsätter tills eleverna i den yttre cirkeln har fått ta del av samtliga mål.

Kategorisera målen

  1. Vi har gått igenom de tre perspektiven av hållbar utveckling: social, ekologisk, ekonomisk. 
  2. Eleverna får i par kategorisera målen inom respektive perspektiv. Varje par får en uppsättning av den lilla kortleken.


Välj ut de viktigaste målen


  1. Dela in klassen i grupper om 3-4 elever.
  2. Varje grupp får en uppsättning av den lilla kortleken med de 17 globala målen.
  3. I den första omgången ska de komma överens och välja ut de 10 viktigaste målen och motivera sitt val.
  4. I nästa omgång ska de plocka bort ytterligare två mål och ha kvar de 8 viktigaste.
  5. I sista omgången får de plocka bort ytterligare två mål. 
  6. Slå ihop två grupper, där de får redogöra vilka mål de valt ut som de 6 viktigaste målen och låt dem motivera sina val.


Det har varit mycket lyckat att introducera de globala målen på detta sätt. När eleverna har något handfast material att hålla i, flytta runt, skapa former och kategorisera ger så mycket. Förvisso tar det en liten stund att laminera, men å andra sidan har jag så många timmars värdefull undervisningstid med dessa små och stora kort - både nu och i framtiden. Det är bara fantasin som sätter gränser för vad man kan göra med dessa små kort och vilka diskussioner man kan åstadkomma.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar