"Sambandskedjor" är en språk- och kunskapsutvecklande aktivitet som jag använder ibland för att eleverna ska få träna på att samtala om och synliggöra samband. Det främjar också elevernas användning av de ämnesspecifika begreppen.
I det här exemplet använder jag sambandskedjorna inom ett kortare arbetsområde där eleverna läser om människan blir bofast och de första högkulturerna växer fram. Målet är att de ska skriva ett resonemang om denna stora förändring i människans historia.
De arbetar i par och får nedanstående pilar utskrivna på papper.
Instruktioner till eleverna:
- Klipp isär pilarna
- Diskutera hur pilarna ska läggas ut. Vilket samband finns mellan de olika begreppen eller företeelserna i pilarna?
- Använd läroboken som stöd.
- När ni är nöjda med er sambandskedja - limma fast pilarna på ett större papper.
- Skriv sambandsord mellan pilarna, som visar på att pilarna hänger ihop (t.ex. leder till, som en konsekvens av, effekten blir m.fl)
- Skriv korta förklarande texter (som bildtexter) till varje pil.
Eleverna får denna lista med sambandsord som kan användas. |
Efter detta får eleverna skriva en resonerande text och de har i stort sett sin text färdig i och med sambandskejdan, sambandsorden och de förklarande texterna. Innan de börjar skriva visar jag en modelltext och visar hur man i det här fallet kan konkretisera, växla perspektiv, använda ämnesspecifika begrepp, inleda och avsluta. Vi får då också ett samtal kring vilka förväntningar som finns och hur eleven kan visa kvalité på olika betygsnivåer.
Att tala om saker och att göra saker praktiskt leder till att vi både minns och lär oss bättre. Interaktion och elevaktivitet är en viktig utgångspunkt för en språk- och kunskapsutvecklande undervisning.
Då vi arbetat med begreppen och företeelserna innan och gjort andra uppgifter, användes läroboken i det här fallet som stöd. Men övningen kan också användas som förberedelse innan läsning.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar