Eleverna började i januari med en kickoff, där halva dagen bjöd på föreläsningar med en andelsjordbrukare och energirådgivare, samt träffa kommundirektör och kommunalråd på stadshuset. På eftermiddagen fick klasserna en guidad tur på kommunens värmekraftverk - Lillesjöverket, samt en föreläsning om sophantering, återvinning och avfallstrappan. Det blev en rejäl start i projektet.
I NO-ämnet arbetade eleverna sedan med energikällor och hållbar utveckling ur ett ekologiskt perspektiv.
I SO:n arbetade vi med globala målen, de tre perspektiven på hållbar utveckling, orsaker och konsekvenser av växthuseffekten, ekologiska fotavtryck och de fick testa hur stort deras eget avtryck är på klimatkalkylatorn.. Eleverna gjorde också fältstudier i närområdet, där de tre perspektiven på hållbar utveckling skulle studeras - dels genom goda exempel (sådant de såg som var bra) och även sådant som skulle behöva förbättras. Fältstudien redovisades för klasskompisarna genom film eller bildspel. Uppgifterna vi arbetat med är inspirerade av lärarhandledningen för Vår stad 2030 som finns här.
Här finns uppgiftsdokumentet som mina elever fått i SO. |
Arbetar med att kategorisera de globala målen |
Att anteckna är viktigt när man är på Kickoff |
Andelsjordbrukare inspirerar eleverna |
Studiebesök på värmekraftverket, där man utvinner energi genom förbränning av hushållsavfall |
Redovisning av fältstudie i klassrummet. Engagemang och massvis av idéer om hur närområdet bör förändras. |
Projektet avslutades den 14 mars med ett Rådslag på Bohusläns museum. Eleverna har i bild-ämnet fått gestalta sin lösning eller idé för ett mer hållbart Uddevalla. De har gjort modeller, planscher, bildspel och filmer. Detta visades upp för allmänheten, företagare, föreningsrepresentanter och ansvariga tjänstemän och politiker.
De elever som ville fick dessutom delta i ett runda-bord-samtal med tjänstemän och politiker. Eleverna har skrivit en längre slutrapport om varför en förändring behöver göras (orsaker och konsekvenser av klimatförändringarna lokalt och globalt) samt en utförlig beskrivning och förklaring av sin lösning eller idé och hur de tror att Uddevalla i stort ser ut år 2030, där hänsyn tas till de tre perspektiven av hållbar utveckling. Denna rapport fick eleverna sammanfatta med max 200 ord. Dessa sammanfattningar låg till grund för samtalen och den vuxna personen som deltog i samtalen med 5-6 elever hade läst elevernas sammanfattningar innan. De hade sedan ett samtal runt elevernas förslag. Dessutom arbetar kommunen med att ta fram en ny översiktsplan, varav dessa elevarbeten är ett viktigt bidrag till denna.
Detta projekt har lett till att skolan har blivit på riktigt. Eleverna har utvecklat sina kunskaper inom flera olika ämnen och producerat ett underlag som når fler än mig som lärare. Att få göra saker på riktigt skapar engagemang, motivation och leder till ökade kunskapsresultat. Under rådslaget fick jag se många elever växa på olika sätt - så häftigt.
I ett av rummen som tillhör mitt klassrum hänger nu de planscher som producerats och elevernas idéer för inspirera mina andra elever.
Detta projekt har skett under ledning av Helene Grantz och Erik Lensell som arbetar med Lärande för hållbar utveckling på grundskolans utvecklingsenhet. Cajsa Gustafsson är central skolbibliotekarie och kultursamordnare och har också varit delaktig i projektet. Det är de som styrt upp arbetet, organiserat Rådslaget, inspirerat oss lärare och varit en resurs i klassrummet.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar