Skolverkets artikel "Tryckta texter ger bättre läsförståelse" delades just i mitt flöde och handlar om skillnaden i läsförståelse mellan digitala texter och trycka texter. Artikeln refererar till nypublicerade forskningssammanställningar som visar på bättre läsförståelse av tryckta texter.
Forskningssammanställningarna som Wennås Brante refererar till visar att läsning av digital text går snabbare, alltså lästiden förkortas jämfört med läsning av tryckt text. Detta sker på bekostnad av noggrannhet i läsningen. För att eleverna ska förstå texten på ett djupare plan behöver de alltså hjälp med att dra ned på läshastigheten. De behöver också stöttning i aktiviteter som att anteckna ord, kärnmeningar och liknande.
Jag själv använder nästan uteslutande digitala läromedel i min undervisning, av flera skäl. Eleverna har tillgång till läromedlet överallt och hela tiden. Eftersom det är omöjligt att köpa läroböcker i alla ämnen till alla elever, som de får av skolan, kan de i det digitala läromedlet göra överstrykningar, slå upp ord, lägga in kommentarer i texten med mera. Dessutom finns en inbyggd talsyntes/inläsning av texten.
Jag ser också en framtid där eleverna nästan uteslutande kommer möta digitala texter. Hur många köper idag en kvällstidning eller har morgontidningen i pappersformat på köksbordet? Politiker får en Ipad, dit de politiska handlingarna skickas. Vi behöver rusta eleverna för att möta digitala texter.
Därför visar denna forskningssammanställning på vikten av att undervisa och arbeta med lässtrategier och att det är ännu viktigare vid läsning av digitala texter.
Jag kan dock se att det verkligen finns ett stort behov av båda delarna. Ett önsketänkande vore förstås att eleverna får ett tryckt grundläromedel som de får göra överstrykningar och små noteringar i. Eftersom det är i det tryckta formatet den fördjupade förståelsen för texten nås. Samtidigt måste de också få ta del av de fantastiska digitala resurser som finns och rustas för framtiden.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar