Jag har inte längre något eget klassrum, så jag får nu berätta om det språkutvecklande arbetet som sker i andra klassrum på skolan.
Vår ma/NO-lärare Hanna Staxäng läste ett blogginlägg om en NO-lektion uppdelad i olika stationer. Detta inspirerade henne till att testa ett liknande upplägg.
Målet med lektionen var att eleverna skulle förstå hur ljuset bryts genom linser och synfel. Hanna har tagit fasta på att elever lär sig på olika sätt och fastnade därför för att dela upp lektionen i fem olika stationer.
Station 1: Läsa lärobokstext om linser.
Station 2: Arbeta med uppgifter där man skriftligt förklarar hur ljuset bryts i en konvex och konkav lins.
Station 3: Se på en film om ljusets brytning och linser.
Station 4: Spela memory som är kopplat till området.
Station 5: Arbeta med en laser på tavlan och laborera med olika linser för att se hur ögat fungerar om man har synfel och hur man kan rätta till det.
Till varje station hade Hanna skrivit ett tydligt uppgiftsblad.
Hannas upplägg testades även av en annan NO-kollega, som jag besökte. De elever jag pratade med tyckte att det var så bra att få arbeta med samma sak, men på olika sätt. Det blev inte långtråkigt och det hjälpte till att skapa förståelse. "En rolig och lärorik lektion", sa en elev till mig. I den gruppen hade läraren också sett till att de nyanlända eleverna ur samma språkgrupp arbetade tillsammans och kunde därför använda sitt modersmål som resurs.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar