Jag har valt ut sex bilder och tillhörande bildtexter från olika läroböcker. Dessa har jag jag kopierat upp i 14 exemplar så att klassen kan delas in i par.
En uppsättning med bilder och bildtexter |
Kontextualisering
För att sätta in området i ett sammanhang börjar jag med att dela in klassen i par och ger dem en uppsättning bilder och bildtexter där de ska para ihop rätt bild med rätt bildtext. Detta innebär att eleverna direkt får börja studera bilderna, leta i minnet från mellanstadiet och kommer direkt in i ämnet.De får sedan prata med det andra paret vid deras bord och jämföra hur det andra paret satt ihop bilder med bildtexter. Slutligen går vi igenom tillsammans.
Elevaktiv genomgång
Jag kommer sedan att ha en genomgång där bilderna kommer in i ett större sammanhang. Jag börjar att prata om Muhammed och hur islam uppstår och utvecklas. Under genomgången ska eleverna försöka sätta bilderna i en kronologisk ordning - en händelsekedja.Efter genomgången får eleverna mingla runt i klassrummet för att se hur de andra paren lagt ut sin händelsekedja och ställa frågor till varandra.
"Med andra ord"
Avslutningsvis leker vi "med andra ord". Den ena personen i paret har bilderna och den andra har bildtexterna och de visar inte lapparna för varandra. Personen med bilderna försöker förklara vad bilden föreställer och den andra personen letar upp rätt bildtext. Alternativt kan man vända dem nedåt och köra memory.Bilder är bra för att öka lärandet, vara minneskrokarna som ny kunskap kan hängas upp på, för att kontextualisera och gräva i förkunskaperna, för att skapa motivation till att lära mer.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar