fredag 27 april 2018

Pod som redovisningsform

Jag undervisar två klasser i årskurs 8. Vi arbetar nu med ett arbetsområde om normer och identitet i samhällskunskap och religion. Delar av det här arbetsområdet har jag gjort tidigare, vilket du kan läsa om här. Det som är mest nytt denna gång är att eleverna fått podda sina reflektioner.



Jag har tagit min utgångspunkt ur Levande Historias material "HBTQ, normer och makt" och tre uppgifter därifrån: "Papperskorgen" och "I och utanför lådan". Efter att vi gjort de praktiska övningarna, haft smågruppssamtal och diskussioner i helklass, har eleverna fått reflektera kring några frågeställningar kopplade till diskussionerna och övningarna. Eleverna har fått välja om de ska skriva sina reflektioner enskilt eller podda tillsammans med en eller två klasskompisar.

Vanligtvis när vi gör uppgifter brukar jag modellera eller visa exempel. Hur en pod kan låta visade jag dock inte. Trots det så har eleverna lyckats fånga det som karaktäriserar en pod. Elevpoddarna låter som vilken proffspod som helst och deras samtal är galet intressanta och väldigt seriösa.

Eleverna har frågor att utgå från, men de ägnar sig inte alls åt att ställa en fråga och sedan besvara den, utan samtalar runt frågorna. De hjälper varandra att bredda och fördjupa samtalen genom att växla perspektiv, ge exempel eller hänvisa till någon text de läst. Detta lyfter samtalen på ett sätt som är svårt när man sitter ensam och skriver.

Rent tekniskt spelar eleverna in på sin mobil eller dator och mailar ljudfilen till mig. Ett poddande elevpar kan till och med sitta i klassrummet och tala i hörlurens mikrofon och får till ett fantastiskt ljud. Tanken är att jag ska publicera podarna med elevernas godkännande, så att de även kan lyssna på varandras. Jag hoppas att de vill, så fler får ta del av deras intressanta samtal, inte minst de andra i klassen.

Eleverna har varit väldigt förtjusta i redovisningsformen och den passar bra till det innehåll som finns i detta arbetsområde. Att som lärare få arbeta med bedömning på vårkanten i solstolen eller i massagestolen är bara ett litet plus...




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar