tisdag 22 maj 2018

Konfliktanalys

Som avslutning i årskurs 9 har eleverna fått göra en konfliktanalys. Det har blivit ett arbete där de knutit ihop säcken och fått se hur de olika SO-ämnena samverkar och hur olika faktorer och strukturer hänger ihop. Det har gett mig en möjlighet att kunna bedöma flera kunskapskrav inom samtliga SO-ämnen.

Min skola är pilotskola för Gleerups digitala läromedel och modellen för konfliktanalysen är hämtad från deras lärarhandledning. Den har utgjort ett viktigt stöd för eleverna när de har fått söka efter fakta som de sedan har fått använda för att skriva analysen i en rapport. Slutprodukten har vi för en gångs skull skrivit ut och de står nu redo att möta gymnasiet med en SO-rapport i sin hand.




Arbetets upplägg

  • Vi inledde med att gå igenom analysens olika delar genom en prezipresentation. Denna kunde eleverna sedan gå tillbaka till och fördjupa sig vidare, därav länkarna som är till deras läromedel. 
  • Genom lottdragning blev eleverna tilldelade en konflikt.
  • De fick den ifyllningsbara pdf-filen med modellen från Gleerupsportal (som liknar den i presentationen ovan). Under tiden de tittade på programmet om sin konflikt på SVT:s serie "Världens konflikter" fick de fylla i modellen. Det gjorde att eleverna fick en bra översikt inför fördjupningen. De skulle fylla i typ av konflikt, orsaker, inblandade parter/organisationer, förlopp, konsekvenser, kränkningar av folkrätten, konflikthantering.
  • De fick också ta reda på mer fakta om landet, t.ex. geografi och miljö, samhälle och politik, ekonomi och handel, befolkning, hälsa, mänskliga rättigheter m.m.
  • Efter denna fördjupning var det dags att sätta ihop analysens olika delar till en rapport. De fick en disposition som de skulle kunna använda. Det är en stödstruktur som kan vara till hjälp och en trygghet för vissa, medan andra inte alls behöver den. Klicka på bilden nedan så kommer du till elevernas arbetsdokument.


  • När eleverna skrivit färdigt sina rapporter var det dags för kamratbedömning och korrekturläsning. Det finns flera syften med detta. Dels får eleverna möjlighet att läsa om en annan konflikt på djupet och därmed lära sig mycket om ytterligare en konflikt. Dels blir de insatta i bedömningsaspekterna och får träna på att se vad kvalité är. Dels får de sin text läst av andra ögon och språket kan verkligen lyfta. Klicka på bilden nedan så kommer du till dokumentet för kamratbedömning.


  • Avslutningsvis hade vi smågruppssamtal i grupper om 5 elever. De fick då en möjlighet att få lyssna på varandras konflikter och syftet var att lära mer om de andra konflikterna. I slutet av samtalen försökte vi hitta gemensamma nämnare - finns det gemensamma orsaker, finns det gemensamma drag i konfliktlösningen, i FN:s roll osv.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar