Vi har tittat på klipp från Skam för att ta oss an det centrala innehållet:
- Hur olika livsfrågor, till exempel meningen med livet, relationer, kärlek och sexualitet, skildras i populärkulturen.
- Hur religioner och andra livsåskådningar kan forma människors identiteter och livsstilar.
- Etiska begrepp som kan kopplas till frågor om hållbar utveckling, mänskliga rättigheter och demokratiska värderingar, till exempel frihet och ansvar.'
- Konflikter och möjligheter i sekulära och pluralistiska samhällen, till exempel i frågor om religionsfrihet, sexualitet och synen på jämställdhet.
I de två klasserna jag undervisar kom vi långt utanför frågorna i dokumentet som de fick arbeta med. Vi fick till många diskussioner i par, smågrupper och helklass som var så intressanta. Eleverna var väldigt engagerade och motiverade och det är då man verkligen kommer djupare, längre och når fram.
Jag delar både det arbetsdokumentet som Annika Gestrin-Lindelöf har skapat och det som jag har delat ut till eleverna.
Den här sommaren kan jag ju lova att jag kommer ägna mig åt att titta igenom hela serien - jag blev verkligen imponerad. Du hittar hela serien här: https://www.svtplay.se/skam
Annika Gestrin-Lindelöf. Klicka här för att få upp uppgiften. |
Tiina Hemberg. Klicka här för att få upp uppgiften. |
Den här sommaren kan jag ju lova att jag kommer ägna mig åt att titta igenom hela serien - jag blev verkligen imponerad. Du hittar hela serien här: https://www.svtplay.se/skam
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar