onsdag 9 augusti 2017

Nytt läsår

Sommaren lider mot sitt slut och jag har nu börjat göra en grovplanering inför kommande läsår. Jag kommer fortsätta att arbeta med samtliga årskurser på högstadiet i de fyra SO-ämnena. Jag har läst några inspirerande och intressanta böcker i sommar som jag hoppas ska utveckla min undervisning ytterligare.

Såhär i uppstartstider och i planeringsstadiet av ett nytt läsår passar det bra att gå tillbaka och titta på elevutvärderingarna. Jag utvärderar alltid läsåret med mina elever och de får göra en enkät med både flervalssvar och öppna svarsalternativ i Google formulär. Jag kan ju tycka en sak om min undervisning och jag kan ju ha haft en ambition, men om det sedan inte märks hos eleverna är det ju ganska lite värt.

Följande öppna frågor ställdes:

  • Vilka typer av uppgifter har varit särskilt bra? Var så tydlig som möjligt och förklara varför de varit bra.
  • Vilka typer av uppgifter har varit mindre bra? Var så tydlig som möjligt och förklara varför de inte varit så bra.
  • Beskriv med egna ord vad du tycker är bra i SO-undervisningen.
  • Beskriv med egna ord vad du tycker behöver förbättras i SO-undervisningen.

Närmare 100 elever i åk 7-9 har svarat, helt anonymt. Som vanligt är det tydligt att det arbetsområde som vi gjorde närmast utvärderingen är det som får mest utrymme. Jag tycker verkligen att det är så värdefullt att få elevernas åsikter och utifrån alla dessa kommentarer forma undervisningen framåt. 

Särskilt glad blir jag att många har hyllat de uppgifter som haft en tydlig språkutvecklande karaktär. Som t.ex. "När vi arbetade med tankekartan kunde jag lättare få syn på sambanden mellan de olika begreppen och såg en helhet" (begreppskartor som jag skriver om här). "I arbetet med tidslinjen har jag fått träna på att bli bättre på att skriva sammanhängande texter med orsaker och konsekvenser, jag har då kunnat utgå från tidslinjen, så det har blivit tydligare." Sen är det många som har skrivit "bra att få vara delaktig i samtal och diskussioner", "bra med variation", "bra arbetsuppgifter där man hela tiden utvecklas", "jag lär mig så mycket".

Jag tycker att det är så härligt att läsa hur eleverna sätter ord på sitt lärande. Att de pekar på framgångsfaktorer för att de ska utvecklas.

Jag kan ibland känna att vissa språkutvecklande aktiviteter som jag ägnar mig åt i mitt klassrum kan bli lite töntiga, men elevutvärderingarna pekar verkligen på att det är ett hållbart och givande arbetssätt. "Jag lär mig så mycket"...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar