torsdag 3 maj 2018

Träna på lässtrategier och samtidigt få ämneskunskaper

Jag hävdar ofta att vi SO- och NO-lärare har ett viktigt språkligt uppdrag. Det är i våra ämnen som eleverna möter mycket text som ofta är kompakt och komplex. Stoffet i texterna ska eleverna sedan använda för att nå de högre tankemässiga förmågorna såsom att resonera, dra slutsatser, föreslå lösningar. Därtill ska ofta eleverna själva producera text. Det innebär att vi NO- och SO-lärare måste vara språkligt medvetna och medvetet arbeta med lässtrategier.

I min undervisning är eleverna vana vid att möta ämnesinnehållet i olika undervisningsformer och med stor variation. Om vi gör samma sak en lektion blir mina elever ofta uttråkade. När man arbetar med text måste man dock låta det få ta tid, för att ett lärande ska ske.

Just nu arbetar mina sjuor med en uppgift i islam där de ska ta sig an 21 sidor lärobokstext. I det här fallet utgår jag från "SOS Religion" från Liber. I deras lärarhandledning har jag tagit en uppgift som låter eleverna träna på att sammanfatta det viktigaste i en text.

  1. Jag har delat in texten i lärobokens rubriker.
  2. Eleverna läser sidorna som omfattas av en huvudrubrik.
  3. Efter att eleverna läst det kortare textavsnittet gör de om rubriken till en fråga.
  4. De besvarar därefter frågan.
  5. Därefter går de vidare till nästa rubrik och textavsnitt.

Det är viktigt att frågan eleverna formulerar går att besvara, så att den inte blir för bred eller för avgränsad. Här kan eleverna behöva hjälp och vi har haft en riktigt intressant diskussion i klassen om skillnaden på olika frågor, utifrån uppgiftens syfte, nämligen att sammanfatta en text.

Här hittar du hela uppgiften.


1 kommentar:

  1. Bra upplägg.Tänker att det kan vara mkt bra för alla. Ska använda mej av det med son i femman med lite svårigheter i läs o skriv.

    SvaraRadera