torsdag 6 december 2018

Flerspråkighet som resurs i undervisningen

Att eleverna får använda sitt modersmål i lärandet och undervisningen samt att nyttja elevernas flerspråkighet kallas translanguaging. Eleverna utvecklar då språk och ämneskunskaper parallellt. Eleverna kan använda sitt starkaste språk för att förstå ämnesinnehållet eller för att visa sina kunskaper.





I vår förberedelseklass har sva-läraren Ulla låtit eleverna använda sitt modersmål som en introduktion till ett arbete om Malala Yousafzai. Utgångspunkten för arbetet finns i läroboken "Entré" som gruppen ibland arbetar med. De arbetar just nu med återgivande texter och arbetet har mål inom tala, läsa, skriva och grammatik. Texten de ska arbeta med är språkligt utmanande för eleverna. 




För att fånga deras intresse och ge dem en start där de förstår kommande ämnesinnehåll fick de söka information om Malala på sitt modersmål. De fick hjälp med informationssökning för att få fram fakta. Utifrån det fick de sedan på svenska berätta det de tagit reda på om Malala. Detta fångade eleverna och gjorde de mycket engagerade. Alla elever fick en grundläggande förförståelse som är nödvändig för att så småningom kunna bearbeta den svenska texten. 

Att använda elevernas flerspråkighet i klassrummet måste inte vara så komplicerat, men kan som i det här exemplet ge stora effekter. När eleverna ska bearbeta eller utveckla kunskaper kan man följa nedanstående steg:
  1. Tala på sitt starkaste språk (om det finns någon mer med samma språk eller en studiehandledare)
  2. Skriva på sitt starkaste språk
  3. Tala på svenska
  4. Skriva på svenska





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar