tisdag 9 maj 2017

START-serien - läromedel för nyanlända

Liber har tagit fram ett material som kan användas för nyanlända.

Bild från Liber. Här hittar du mer information

Start-serien är ett material som riktar sig till elever i åk 5-9 och på språkintroduktion. Materialet bygger på det centrala innehållet. Det är ämnestexter som också är kopplade till modersmålet, vilket ger en signal om att modersmålet är en viktig resurs för eleven. Det finns också språkövningar och man lär sig både vardagsspråk, skolspråk och ämnesspecifikt språk - man lär sig alltså svenska genom ämnena.

Jag har nyanlända elever som är helintegrerade i ordinarie klass, då vi saknar förberedelseklass på min skola. Mina nyanlända elever har varit i Sverige från 3 månader till 2 år. Jag har lyckan att ha studiehandledare vid nästan varje lektion.
Jag köpte in "Start SO" och har använt den flitigt i framför allt åk 7. Alla områden som jag arbetar med i åk 7 återfinns i "Start SO". Därför har boken blivit en viktig tillgång för att mina nyanlända elever som har varit här kort tid, ska kunna integreras i klassen och följa den ordinarie undervisningen, även om de kanske inte kommer nå E den här terminen. Genom att eleverna med hjälp av studiehandledare har kunnat arbeta med texterna i "Start SO" och har fått en grund (om än betydligt ytligare än övriga klassen)  har de kunnat vara med vid språkutvecklande aktiviteter vi har gjort i klassen, på sin nivå.

2 kommentarer:

  1. Testas samtliga förmågor de ska uppnå för E i detta material? T.ex. i SH?
    reflektera över hur individer och samhällen formas, förändras och samverkar,
    analysera och kritiskt granska lokala, nationella och globala samhällsfrågor ur olika perspektiv,
    analysera samhällsstrukturer med hjälp av samhällsvetenskapliga begrepp och modeller,
    uttrycka och värdera olika ståndpunkter i till exempel aktuella samhällsfrågor och argumentera utifrån fakta, värderingar och olika perspektiv,
    söka information om samhället från medier, internet och andra källor och värdera deras relevans och trovärdighet,
    reflektera över mänskliga rättigheter samt demokratiska värden, principer, arbetssätt och beslutsprocesser.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej verkligen inte. Det är ett förberedelsematerial för att på sikt klara ordinarie undervisning. Ett komplement till ingenting eller till att jag skriver själv. Eleverna får en grund och kan sedan delta i vissa språkutvecklande aktiviteter i klassrummet och på så vis integreras.

      Radera