lördag 2 september 2017

Andra världskriget - resonerande text

Detta inlägg kommer beröra flera olika saker jag vill lyfta från min undervisning den här veckan. Dels handlar det om ett lyckat exempel på kamratbedömning, dels handlar det om när eleverna lär sig att använda strategier som vi tidigare arbetet med.

Innan sommarlovet påbörjade min klass som nu går i åk 9 ett arbetsområde om andra världskriget. Målet var att eleverna ska kunna resonera om orsaker till andra världskriget. Bedömningsuppgiften innebar att de vid sista lektionstillfället (1,5 timma) skulle skriva en resonerande text. Vi har tidigare skrivit resonerande texter om förklaringar till olika historiska samhällsförändringar såsom den industriella revolutionen. Det var för cirka ett år sedan och vi arbetade då efter cirkelmodellen. Som en del av det arbetsområdet fick eleverna skriva loopar. Läs mer om det upplägget här.

Lektionen innan bedömningsuppgiften skulle göras gick vi igenom strukturen för den resonerande texten och jag visade en modelltext och vi arbetade med hur den var uppbyggd. Några elever sa då att de redan tagit fram dokumentet med "Loopar" som vi gjorde när vi arbetade med industriella revolutionen. "Byter man bara ut 'Industriella revolutionen' mot 'Andra världskriget' så blir det samma", sa eleverna och visade. Det var en så fantastisk känsla som rann genom kroppen när det visade sig att strategierna fått fäste.

När jag nu har läst igenom deras resonemang så blir det också tydligt att arbetet med klassen sedan årskurs 7 nu ger resultat. Elever med stora läs- och skrivsvårigheter som nu lyckas få till resonemang innehållande djup, bredd, ämnesspecifika begrepp, en tydlig röd tråd och konkretiseringar. Det är så häftigt, men det visar också att lärande tar tid och man måste hålla i och hålla ut.

När de hade skrivit färdigt sitt resonemang var det dags för kamratbedömning. De fick bedömningsaspekterna:


Och skulle utifrån dessa ge sin kompis feedback. Detta skulle de göra genom att markera ett stycke med grön färg som var mycket bra utifrån bedömningsaspekterna. Och ett stycke skulle de markera med gul färg vilket skulle behöva utvecklas utifrån detta.

Det fungerade väldigt bra. Det var ett enkelt sätt att arbeta med kamratbedömning. Samtidigt fick eleverna sätta sig in i bedömningsaspekterna. Bedömningstillfället blev därmed också ett lärtillfälle, för nog lärde de sig en hel del av sin kompis, både vad gäller form och innehåll. Nästa lektion kommer de få se vart på de olika pilarna ovan som jag placerat dem och fundera på och skriva ned varför.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar