torsdag 7 september 2017

SIDA-alumn på besök i åk 7

I årskurs 7 arbetar vi just nu med demokrati och mänskliga rättigheter. I mitt utvidgade kollegium på Facebook och i sociala medier ramlade jag i somras över möjligheten att boka in en SIDA-alumn som kommer och föreläser. Dessutom helt gratis! Jag fick kontakt med Sofia Cederfeldt som idag besökte en av mina 7:or.

Vi har haft kontakt innan dagens föreläsning och hon tog vid precis där eleverna befann sig och fångade dem på ett mycket bra sätt och använde ett språk som de förstod. Föreläsningen bestod också av interaktiva övningar såsom "Termometern" där eleverna fick ta ställning till olika frågor, smågruppssamtal och "mötas på mitten" - det vill säga enas i smågrupper. Till föreläsningen hörde filmklipp och bilder som fångade eleverna. I de interaktiva övningarna utmanade hon eleverna i deras tankar.

Det här var ett bra sätt att få in en annan röst i klassrummet, en ung människa som kommer med andra erfarenheter och perspektiv. Helt enkelt ta in verkligheten i klassrummet.

Jag vill verkligen rekommendera er att nyttja denna fantastiska möjlighet!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar