onsdag 31 januari 2018

Skriva argumenterande text inom hållbar utveckling med cirkelmodellen som arbetssätt

Tillsammans med svenskläraren arbetar jag just nu med hållbar utveckling och klimatförändringar i årskurs 9. Slutuppgiften är att skriva en argumenterande text. Vi har arbetat enligt cirkelmodellens fyra faser. Denna modell stöttar elever att utveckla sitt skrivande. 


Fas 1

På SO-lektionerna har vi byggt upp ämneskunskaper. Inom denna fas har vi arbetat med de tre perspektiven av hållbar utveckling, kopplat till globala målen. Ekologiska fotavtryck. Klimatförändringarnas konsekvenser på sårbara platser. Vi har arbetat med lösningar inom de områden som berör eleverna allra mest: "bilen" - transporter, "biffen" - maten vi äter, "bostaden" - våra byggnader, "butiken" - vår konsumtion av kläder och prylar, "börsen" - vårt sparande.

Fas 2

Inom denna fas har vi tillsammans synliggjort skrivuppgiften, som i det här fallet är att skriva en argumenterande text. Svenskläraren har gått igenom hur texten är uppbyggd, visat en modelltext och visat på skillnaden mellan argumenterande och resonerande text.

Fas 3

I den tredje fasen har eleverna på svensklektionerna tillsammans byggt upp en argumenterande text. På SO:n har vi arbetat med ord och uttryck som ger struktur och binder ihop en argumenterande text. De har också haft ett tydligt stöddokument där de har skrivit in tes, argument, motargument och källor som stödjer argumenten. Allt för att hjälpa eleverna med de typiska språkliga dragen för genren och för att stötta upp ordentligt inför det individuella skrivandet.

I den här fasen har de också haft hjälp med att hitta källor som stödjer deras argument och tränat på att vara källkritiska. Tillsammans med skolbibliotekarien har de arbetat med ett källkritiskt analysschema.

Inför det individuella skrivandet har eleverna tillsammans fått träna på att hitta och formulera argument. Vi har gjort en "digital rondell" på Padlet. Läraren Anna Jacobsson tipsade om detta i Facebook-gruppen "Kooperativt lärande" och jag var tvungen att testa.

Padlet är ett smart verktyg för samarbete

Jag la upp de fem områdena som eleverna ska utgå från när de ska skriva sin argumenterande text. Till varje område skrev jag en tes. Eleverna skulle sedan i par skriva argument som stödjer teserna. Jag la in hjälpmeningar som de kan använda för att börja. Syftet med dessa är att de ska träna på att använda ord och uttryck som är typiska för en argumenterande text. Denna padlet kan de sedan gå tillbaka till för att få inspiration och hjälp när de på egen hand ska skriva sin argumenterande text.

Fas 4   

I den fjärde fasen ska eleverna börja skriva. Det som är bra med ett ämnesövergripande arbete är att eleverna får skrivtid både på SO-lektionerna och svensklektionerna och därmed hjälp inom de olika perspektiven - språklig hjälp av svenskläraren och hjälp med innehållet hos mig. 

2 kommentarer:

  1. Verkligen ett inspirerande arbete. Tack för det. Måste få fråga varför du genom detta arbete inte även samarbetar med HKK? Ämnet ni valt att skriva om är en utav grundstenarna i ämnet.
    Mvh Jeannie

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag håller med dig. Ett önskat läge hade varit att få med hkk och no. Dessvärre fick vi inte ihop det organisatoriskt eller praktiskt denna gång. Då hade det blivit både djupare och bredare.

      Radera