fredag 12 januari 2018

När stöttningen är enkel och eleverna lyckas

Årets första arbetsvecka är avklarad. Eleverna kom tillbaka i onsdags och skolan sjuder åter av liv, fart och fläkt. Under de tre dagarna med eleverna har jag känt mig så lycklig över att jag har förmånen att få vara lärare och möta dessa underbara ungdomar. Jag går in på sista terminen med den 9:a som jag fått följa sedan åk 7. Det är nu eleverna ska börja stå på egna ben och klara saker på egen hand. Ja, så tillvida att stöttningen har fungerat och eleverna har fått strategier och verktyg för att kunna det.

Lärande och undervisning är som bekant ingen quick fix. I Lgr 11 är förväntningarna högt ställda på eleverna. För att nå E behöver de göra något mer med det centrala innehållet såsom att resonera, argumentera, jämföra mm. För att eleverna ska kunna utveckla dessa förmågor behöver de stöttning (scaffolding).

I årskurs 7 arbetar vi nu med ett kortare avsnitt om när människan blev bofast och högkulturerna växer fram. Idag skulle eleverna skriftligt diskutera för- och nackdelar med att vara bofast. Vi har dels läst en text ur SO.S Historia (Liber) och vi har haft en genomgång med mycket bilder. Eleverna fick först skriva in de fördelar de kunde komma på i en spalt. Därefter fick de skriva in de nackdelar de kunde komma på. Jag ser en klar fördel med att eleverna får en tydlig modell där de ges möjlighet att strukturera sina tankar.




Efter detta började vi att skriva tillsammans. Jag gav de hjälpmeningar som man kan ha nytta av när man ska diskutera för- och nackdelar. Jag använde Carmen Windings elevhjälp som jag tycker är väldigt bra.

Hela elevhjälpen hittar du här.

Vi diskuterade hur man kan skriva en inledning och vad den bör innehålla. Vi pratade om hur man kan skriva kärnfullt. Därefter plockade vi ut några hjälpmeningar ovan och jag skrev in i dokumentet som var uppe på projektorn och eleverna skrev i sina dokument. De fick sedan titta i sina tabeller vad som skulle kunna passa in i hjälpmeningen. Vi tog några meningar med fördelar och några med nackdelar. Sedan pratade vi om hur vi ska avsluta denna diskussion.

Här är dokumentet jag hade uppe på projektorn. 

Det här är en framåtsyftande stöttning. När vi arbetar med modellering och när eleverna får stödstrukturer, så lär de sig och idag kan jag plocka bort denna byggnadsställning hos mina 9:or, de behöver inga stödmallar längre. 

Dessutom får vi elever som får känna att de lyckas, vi bygger upp deras självförtroende. När den här klassen i åk 7 lämnade min lektion idag, hade några elever skrivit mer utvecklat och strukturerat än de gjort någon gång tidigare. Det är häftigt att se med vilken stolthet de lämnar klassrummet.

Dokumentet fick vara kvar på projektorn som inspiration och hjälp i skrivandet








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar