lördag 30 december 2017

2017 läggs snart till handlingarna...

... och ett nytt år, 2018, tar vid.

För nästan exakt ett år sedan startade jag den här bloggen. Jag satt där efter jul och nyår, på de sista jullovsdagarna och gjorde slag i den sak jag så länge hade funderat på - nämligen blogga om hur jag arbetar språk- och kunskapsutvecklande. Jag hade sett så fantastiska saker ske i mitt klassrum och hos mina elever. Jag hade prövat och omprövat och jag såg resultat i mina elevers kunskapsutveckling. Jag ville dela med mig av mina upplägg och mitt material. Jag la och lägger ned mycket tid på att planera undervisning och göra elevuppgifter och elevaktiviteter. Det är ju synd om allt mitt material och mina idéer skulle stanna i min dator och i mitt klassrum. Själv har jag stulit och kopierat massor som kloka lärare delar på bloggar och i olika grupper på Facebook.

Och vilken fantastisk feedback jag har fått. Massor av kommentarer i de olika forum jag delat mina inlägg i, här på bloggen, i privata meddelanden, i mailen... Men det bästa är det fantastiska kollegiala utbyte jag fått av er SO-lärare runtom i Sverige. Hur vi delar idéer och ger varandra inspiration. Hur vi tillsammans prövar samma sak och utvärderar och diskuterar efteråt. Vi sitter långt ifrån varandra, men har ändå ett kollegialt lärande. Det är 2017 det! Jag har fått tusentals SO-kollegor och det ni ger mig är jag väldigt glad och tacksam för - ni är det bästa den här bloggen har gett mig. 

Samtidigt hoppas jag ha kunnat inspirera och skapa mer språk- och kunskapsutvecklande aktiviteter i några av de svenska klassrummen.

Några inlägg har varit mer populära än andra och ligger på mellan 5000 - 10 000 visningar (det är galet och jag rodnar):

Topp 1: "Att avsluta ett arbetsområde om revolutioner genom kooperativt lärande" - 8 oktober 2017 




Topp 2: "Ämnesövergripande arbete skapar djup och mening" - 4 december 2017





Topp 3: "Begreppskartor" - 22 februari 2017





Topp 4: "Analysmodeller som stöd för att utveckla resonemang" - 5 februari 2018





Topp 5: "Förklaringsmodeller till folkmord som utgår från olika begrepp" - 1 oktober 2017




Men det finns två andra inlägg som jag tycker är bättre än andra och som jag fått allra mest respons för. 





Tack alla ni som läser, kommenterar, diskuterar, prövar och omprövar och delar med er av er klokskap. Jag önskar er ett riktigt gott nytt år!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar