söndag 3 december 2017

Vikten av att modellera och tala om förväntningar

Jag sitter i bedömningsarbetet... Det sista inför betygssättningen. Jag undervisar två klasser i årskurs 8. Båda har haft prov inom området "Så styrs Sverige". När vi arbetade med "Från förslag till lag" gjorde vi en begreppskarta. Du kan läsa om det här.

Lektionen efter skrev jag ihop begreppskartan i en resonerande text under rubriken "Från förslag till lag". Jag skrev ett resonemang på en E-nivå. Eleverna fick sedan prata om vad som skulle kunna lyfta resonemanget till en högre nivå. Därefter jobbade vi med det tillsammans och det blev tydligt vad skillnaderna är mellan de olika betygsnivåerna i ett resonemang. Vi har tillsammans utvecklat ett metaspråk om kvalité och bedömning, där vi utgår från bedömningsaspekterna.

Denna uppföljning av begreppskartan med att modellera och tala om olika kvalitéer i ett resonemang hade jag inte i den andra klassen som jag undervisar. Väldigt dumt, inser jag nu.

När jag nu har bedömt proven och just denna fråga, som var en del av provet, kan jag konstatera av det skiljer mycket i kvalité mellan dessa två klasser. Det innebär att när man modellerar i undervisningen och arbetar med förväntningar och visar på olika kunskapskvalitéer får det faktiskt resultat. Jag ser det nu direkt och det stärker min övertygelse om att det språk- och kunskapsutvecklande arbetssättet faktiskt ÄR kunskapsutvecklande. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar