fredag 8 december 2017

Riksdagens demokrativerkstad i klassrummet



Uddevalla ligger långt från Stockholm. För att levandegöra riksdagens arbete, för att möjliggöra förståelsen av hur Sverige styrs, om hur partipolitiken fungerar och hur det går till när beslut fattas har vi gjort rollspelet riksdagens demokrativerkstad.


Vi har tillsammans byggt upp kunskaper kring den politiska samhällsstrukturen och demokratiska beslutsprocesser. Vi har arbetat med begreppen som hör till den här samhällsstrukturen och vi har undersökt sambanden och förhållandet mellan riksdag och regering. För att levandegöra och praktisera det teoretiska och därmed nå ännu längre i elevernas lärande har de fått axla rollen som riksdagsledamöter.

Vi inledde med ett quiz på Kahoot med enkla faktafrågor (finns med i lärarhandledningen till rollspelet) under rubriken "Är du redo att bli riksdagsledamot". Frågorna var väldigt enkla för mina elever, men de fick också känna att de verkligen var redo och de älskar Kahoot, så det blev en rolig start.


Rollspelets start

Rollspelet inleds med att eleverna får se ett nyhetsinslag som handlar om en grupp, "Grön fred", som har gjort intrång på ett kärnkraftverk, varav en av gruppens medlemmar har förolyckats där. Två frågor ska riksdagen ta ställning till:

  1. Ska grön fred terrorstämplas?
  2. Svensk kärnkraft i framtiden

Därefter får eleverna ett spelarkort. Där det står det vilket parti de tillhör, vilket utskott de tillhör, partiprogrammet och partilinjen i en av frågorna.

Dessa skriv med fördel ut


Partimöte


Därefter hålls partimöte, där eleverna (som riksdagsledamöter) via film får lyssna till sin partiledare. De diskuterar sedan sin partilinje och vilka de kan tänkas kompromissa med eller bilda allians med för att få majoritet. För att få mer information eller argument får de använda nätet eller ta ett argumentkort.




Eleverna får under ett mingel prata med ledamöter från andra partier och kompromissandet kan börja. I detta skede förde mina elever mycket intressanta samtal, där de dels lyssnade aktivt men också tränade sig på att argumentera för sin ståndpunkt. De fick vrida och vända på sina ståndpunkter och bildade småmöten och grupperingar på egna initiativ. Just kompromisser är ju en viktig del av politiken och den förståelsen fick eleverna i detta skede. Samtidigt fick jag påminna om vikten av att följa väljarnas vilja och att de har fått väljarnas förtroende och ska ha det kvar... Här blev det naturliga kopplingar till riktiga politiska händelser såsom miljöpartiets kompromisser och Åsa Romsons tårar vid presskonferensen 2015.

Minglet avslutas med partimöte, där ledamöterna diskuterar eventuellt nya ståndpunkter, allianser och hur de ställer sig i de två frågorna nu.




Utskottsmöte

Det är dags att sätta sig i utskottsmöten. Eleverna är uppdelade i två utskott, där näringsutskottet hanterar frågan om svensk kärnkraft och justitieutskottet hanterar frågan om "Grön fred" ska terrorstämplas. Ett formellt möte hålls där man utser en ordförande som följer en dagordning. Detta är en bra träning i mötesteknik. Mötet avslutas med att utskottets ledamöter röstar om förslagen och skriver förslag till beslut som riksdagen ska ta ställning till.




Debatt och votering

Jag som lärare agerar talman, men det skulle lika väl en elev kunna göra. Varje parti får hålla varsitt anförande där de får redogöra för sin ståndpunkt och eventuellt yrka bifall till ett av förslagen. Därefter påbörjas debatten, där eleverna får begära ordet. I en av mina klasser var det svårt för eleverna att inte få sitta på sin plats och ställa en fråga eller svara på en fråga till eller av den som står i talarstolen. Jag höll strikt på talarlistan. (Vi diskuterade detta efteråt också).

Eleverna hade fått relativt kort förberedelse och möjlighet att ta reda på fakta, därför är jag väldigt imponerad av deras väl underbygga argument, där argumenten både är underbyggda med fakta, värderingar och ur olika perspektiv. Många elever ville upp i talarstolen och debattera och det märktes att de tyckte att det var väldigt roligt.

Genom att ikläda sig en roll som riksdagsledamot, inleda med "fru talman", så släppte nervositeten helt efter en stund och argumenten haglade.





Efterdiskussion

Spelet avslutas med att eleverna får se en film om vilka konsekvenser deras beslut får i framtiden. Alla filmer och en guide finns i en powerpoint-presentation som laddas ned från demokrativerkstadens hemsida. Dessvärre fungerar filmerna dåligt att spela på min dator, som inte verkar vara tillräckligt kraftfull. Jag har föreslagit för rollspelets ansvariga att de bör gå att strömma från hemsidan istället. Allt kopieringsunderlag, filmer, partiskyltar och lärarhandledning finns på hemsidan.

En viktig del av arbetet sker efter själva rollspelet, då eleverna får reflektera över sin upplevelse. Frågor som eleverna behöver få reflektera och diskutera kring kan vara:

  • Hur upplevde du rollen som folkvald och att företräda ett partis politiska åsikter?
  • Hur gjorde du för att skapa samarbeten med andra?
  • Hur kändes det att hamna i minoritet/majoritet?
  • Hur går det till när riksdagen fattar beslut? Likheter och skillnader?
  • Är din upplevelse som riksdagsledamot lik verkligheten?





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar