söndag 5 februari 2017

Händelsekedjor, ämnesspecifika begrepp, smågruppssamtal - de abrahamitiska religionernas historia och utveckling

Det var svårt att sätta rubrik på det här inlägget. Förra läsåret arbetade vi med ett område i årskurs 7 som handlade om de abrahamitiska religionernas historia och utveckling med fokus på att eleverna ska få kunskaper om de tre religionerna, hur religionerna påverkar och påverkas av samhället och samtidigt kunna undersöka en längre historisk utvecklingslinje.

Jag använde några olika språkutvecklande arbetssätt i detta område. Då arbetet tog sin utgångspunkt i en kronologisk utvecklingslinje läste vi först en längre text gemensamt. Jag hade själv satt ihop texten utifrån lärobokens texter om de olika religionernas utveckling. Vi tränade på sammanfattningar enligt EPA (Enskild-Par-Alla). Lektionen efter hade jag klippt isär texten och i par fick eleverna försöka sätta ihop den igen. Då tvingades de in i texten igen och tvingades att förstå textens innehåll.



Eleverna fick också ämnesrelaterade begrepp som de skulle sätta ihop i en händelsekedja. Begreppen kunde också sorteras eller kategoriseras under varandra. Så de begreppen som hörde till en särskild händelse kunde placeras under varandra. Det blev således både en vertikal och horisontell utvecklingslinje.



Att samtala i par eller i smågrupper är så värdefullt för elevernas lärande. De får sätta ord på sin kunskap, de får lyssna in klasskompisarnas perspektiv och tolkningar och därigenom pröva och ompröva.

(Och jag ursäktar att klippen är av låg kvalité och väldigt suddiga, men du får en hint om hur samtalen gick i alla fall)

2 kommentarer:

  1. Hej Tina! Det är verkligen roligt att läsa din blogg. Vad var det för text du använde till dina elever?

    SvaraRadera
  2. Hej! Vad kul att du tycker det. :) Jag plockade ur olika läroböcker och skrev ihop en egen text som vi jobbade med. Jag har endast kvar texten utskrivet på papper (datorn kraschade och sådant som sparas på skrivbordet ryker - att alltid och direkt lägga saker på drive blev lärdomen). Men när jag är tillbaka på jobbet igen ska jag skriva av den, för jag behöver ändå snart använda den i undervisningen. Jag ska själv ändå snart använda den i en ny klass! Hoppas du kan vänta, sportlov kommande vecka!

    SvaraRadera