lördag 25 februari 2017

Vad är språkutvecklande SO-undervisning för något?

Det kan kännas som att vi springer efter många bollar i svensk skola: formativ bedömning, IKT, entreprenöriellt lärande, ämnesövergripande med flera. Och nu SPRÅKUTVECKLANDE ARBETSSÄTT. Uppdraget kan ibland känns övermäktigt och många av våra skolor har nog med delar av ovanstående i sina utvecklingssområden. Jag ska här försöka reda ut vad språkutvecklande arbetssätt kan vara för något och varför det också är en boll vi måste springa på. Det här är inte "ännu en grej" vi ska göra eller något isolerat fenomen. Utan precis som formativ bedömning, IKT, entreprenöriellt lärande och ämnesövergripande arbetssätt så ska det språkutvecklande arbetssättet vara en naturlig del i planering, genomförande och bedömning av vår undervisning.

Jag läste kurser inom svenska som andraspråk under 2007-2008 och mötte då det språkutvecklande perspektivet och vikten av att detta ingår i alla skolans ämnen. Precis som vi kan läsa i LGR 11 hänger språk och lärande ihop. Eleverna behöver få språklig stöttning och språkliga strategier för att kunna tillgodogöra sig ämnesinnehållet. Precis som en kollega sa på vår handledningsträff i Läslyftet:

"Stöttning är ingenting som ska sättas in i efterhand när man man märker att en elev inte når målen, utan stöttningen ska finnas med från början. Som en byggnadsställning, där man plockar bort stödet efterhand."


När jag läste svenska som andraspråk kom jag jag i kontakt med Pauline Gibbons forskning. I boken "Stärk språket, stärk lärandet" finns konkreta modeller för hur man kan arbeta både språk- och kunskapsutvecklande i alla skolans ämnen.

I Skolverkets forskningsöversikt "Greppa språket. Ämnesdidaktiska perspektiv på flerspråkighet" ges också verktyg och arbetssätt som är värdefulla. Det är en liten kraftfull bok, som också inspirerar till vidare läsning.

Min främsta utgångspunkt i det jag testar och inspireras av, är boken "Språkutvecklande SO-undervisning - strategier och metoder för högstadiet". En mycket handfast bok med tydliga exempel, som samtidigt är kopplad till forskningen. Boken beskriver också tydligt vad språkutvecklande undervisning handlar om, författarna Bjerregaard och Kindenberg förklarar:

  1. Höga förväntningar: eleverna ska utveckla högre tankemässiga förmågor såsom att argumentera, analysera, reflektera, resonera och vara källkritisk. Då krävs det att eleverna gör något mer med det centrala innehållet. För att nå E räcker det inte att eleverna kan memorera fakta. 
  2. Stöttning: för att eleverna ska kunna utveckla förmågorna behöver vi ge eleverna strategier som sätter fokus på hur de ska kunna lösa liknande uppgifter i framtiden. Att modellera strategierna är ett exempel på stöttning. Stöttning är alltså inte hjälp för stunden, utan är mer framåtsyftande. 
  3. Alignment: Det ska vara tydligt för eleverna vad målet med arbetsområdet är och på vilket sätt jag som lärare kommer bedöma om eleverna nått målet. Undervisningen ska därmed ta upp det som eleverna behöver kunna för att nå dit. Alignment innebär därför en samstämmighet mellan målet - undervisningen - bedömningen.
  4. Språkliga mål: Vi behöver synliggöra språket i våra ämnen. Språket är utmaningen och nyckeln för att lyckas. Genom att formulera språkliga mål kan man synliggöra det språk som förmågorna, det centrala innehållet och kunskapskraven kräver.  
  5. Förkunskaper: dessa är krokarna som man hänger upp ny kunskap på. Genom att synliggöra elevernas förkunskaper vet vi vad de redan vet och förstår, vi kan se deras kunskapsluckor och missförstånd - det som kan ligga i vägen för en djupare förståelse. Häri ligger också de språkliga förkunskaperna och att ta eleverna från vardagsspråk, till skolspråk och ämnesspecifikt språk. 
  6. Interaktion: I Lgr11 förekommer ordet resonemang i samtliga kursplaner. Lärandet sker således genom att eleverna interagerar med varandra, det handlar om att tala och göra, så att undervisningens innehåll blir meningsskapande för eleven. Jag kommer exemplifiera hur jag utför detta i mitt klassrum. 

Under vårterminen kommer jag att handleda två moduler i Läslyftet. "Främja elevers lärande i NO-ämnen" och "Främja elevers lärande i SO-ämnen". Jag kommer garanterat skriva om våra framgångar och mina fallgropar och hoppas få fördjupade kunskaper och nya metoder att testa. Modulerna är riktigt bra och gå gärna i på Läs- och skrivportalen och titta på SO-modulen.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar