fredag 3 mars 2017

Digitalt tidslinjeverktyg

Jag tycker det är viktigt att visualisera. Det gör att eleverna kan få en helhetsuppfattning och kan se ett sammanhang. Ibland är det lämpligare att visualisera analogt, men ibland blir det så mycket bättre och snyggare att göra det digitalt.
I historia är det lämpligt att göra tidslinjer för att se ett sammanhang eller för att studera en utvecklingslinje. Det kan också vara lämpligt att göra en tidslinje som man utgår ifrån vid resonemang om aktör-struktur eller kontinuitet-förändring.

I åk 7 har vi läst om de abrahamitiska religionernas utveckling, i syfte att tydliggöra dess gemensamma rötter som även ligger till grund för de likheter som finns mellan religionerna. Men även för att bättre förstå religionernas tro, lära, urkunder, högtider och förgreningar.

Utifrån arbetsområdet (som jag skrivit om tidigare här på bloggen) fick eleverna parvis göra en tidslinje med de händelser som de tyckte hade en stor betydelse för respektive religions fortsatta utveckling (ca 10 händelser). Vi använde det digitala verktyget Read Write Think. Här kan eleverna enkelt lägga till bilder, flytta händelser och även göra längre beskrivningar, som sedan i slutprodukten läggs som en fint uppspaltad bilaga. Slutprodukten blir riktigt schysst. (Kan även tillägga att här finns ett verktyg för att göra digitala VENN-diagram)



















Ett annat verktyg är Tiki Toki som gör riktigt fina tidslinjer där man kan lägga in både videoklipp och bilder. Mycket visuellt, men inget att skriva ut och hänga upp på väggen. Däremot gör verktyget riktigt häftiga tidslinjer som kan användas vid redovisningar.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar