söndag 12 mars 2017

Motivationshöjare

Det här inlägget har inte direkt så mycket med språkutvecklande arbetssätt att göra. Som jag har nämnt i ett tidigare inlägg har vi i skolan flera uppdrag och det ena utesluter inte det andra, utan snarare tvärtom. Den bästa undervisningen är när flera olika arbetsätt samverkar och blir en förutsättning för varandra.

Att komma utanför klassrummet eller ta in verkligheten till klassrummet är en ambition jag alltid har i min undervisning. Det är inte alltid så lätt och ofta faller det på schema, bussar eller organisation. Men den här terminen har jag fått till två riktigt bra aktiviteter som knyter an undervisningen till verkligheten utanför och som breddar och fördjupar.

Jag är klassföreståndare i en 7:a. På vår skola ingår vi i ett projekt som heter Trampolinen. Det innebär att varje klass har ett fadderföretag knutet till sig. Företaget och klassen följer sedan varandra och har ett utbyte sinsemellan under högstadietiden. Det avslutas med att klassen i åk 9 får göra ett case eller fördjupa sig i en fråga som klassen och företaget valt ut tillsammans.
Min klass har Uddevalla hamnterminal som fadderföretag. Vi fick inledningsvis en jättefin introduktion av företaget och hamnen genom ett studiebesök. När vi i början av den här terminen läste om kartor och longitud och latitud passade det bra att kontakta företaget. Deras VD (före detta sjökapten) och marknadschef kom ut och besökte oss. De hade med sig ett fraktfartyg (i miniatyr som ändå var drygt en meter långt), sjökort och olika navigationsverktyg. De pratade navigation förr och nu och i framtiden. Eleverna fick testa att ta ut kurser och det bjöds på tävling. De kunskaper eleverna skulle utveckla fördjupades.

På studiebesök i septembers 2016

Marknads- och speditionschef Dag Paulsson berättar om framtidens utmaningar.

Klassrumsbesök i januari 2017. Med sig hade Uddevalla hamnterminal bland annat ett fraktfartyg i miniatyr.

VD Ulf Stenberg är f.d sjökapten och berättade om olika navigationsverktyg

Eleverna fick testa att ta ut en kurs.

En sextant

Ett annat exempel är när vi i historieundervisningen arbetade med källkritik i åk 9. Vi har bland annat arbetat med uppgifter från Skolverkets bedömningsportal. På Bohusläns museum erbjuds skollektioner om historiska källor, vilket jag nappade på. Så under en eftermiddag fick eleverna komma "bakom kulisserna". De fick läsa, känna, se och lyssna till olika historiska källor och fundera på hur dessa skulle kunna användas. Att läsa kärleksbrev mellan Karl och Elin från 1800-talet och fundera på vilka slutsatser och kunskaper man kan nå av dessa, är helt klart väldigt givande och häftigt. Att få känna och klämma på arkeologiskt material från en utgrävning i närheten skapar såklart frågor och ökar intresset. Kunskaperna breddas och fördjupas.
För er som finns i Uddevallatrakten kan jag verkligen rekommendera att boka in en skollektion på museet.

Flintasten från utgrävning i närheten

I arkivet får eleverna titta på ett köpebrev från Orust år 1454


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar