söndag 3 juni 2018

Jämför världsreligionerna och skapa din egen religion

Nu närmar vi oss slutet i årskurs 8. Eleverna har läst om samtliga världsreligioner och även sekulär humanism. Det har blivit dags för eleverna att göra en jämförelse mellan världsreligionerna och även få med sekulär humanism. Vi har därför arbetat med två kunskapskrav:


  • Resonera om likheter och skillnader mellan olika religioner och livsåskådningar.
  • Resonera om hur livsfrågor skildras i olika sammanhang och hur identiteter kan formas av religioner och andra livsåskådningar.
Eleverna har tidigare arbetat med världsreligionerna var för sig och har i 7:an jämfört judendom, kristendom och islam. Tidigare i årskurs 8 gjorde de en jämförelse mellan hinduism och buddhism genom ett VENN-diagram, (här kan du läsa om vad ett VENN-diagram är och här kan du skapa ett digitalt VENN-diagram - en riktigt bra resurs). Fokus låg nu helt på olika livsfrågor i världsreligionerna och det blev en liten repetition när de först gjorde en sammanställning i en padlet.

Exempel från en elevs padlet. Länk till den ursprungliga versionen som jag delat med eleverna, från vilken de skapat sin egna kopia hittar du här: https://padlet.com/frokenhemberg/livsfragor 

I padleten skulle eleverna svara på följande frågor utifrån samtliga världsreligioner och sekulär humanism:
  • Hur har allt börjat?
  • Vad händer efter döden?
  • Vad är meningen med livet?
  • Vad är rätt och vad är fel?
  • Finns det någon gudomlig kraft?
  • Vad är viktigt i livet?

Efter detta fick eleverna arbeta med två uppgifter:
  1. Finns det några religioner som liknar varandra mer? På vilket sätt? Vad kan det bero på?
  2. Vilka är de stora skillnaderna mellan världsreligionerna å ena sidan och sekulär humanism å andra sidan? Gör ett VENN-diagram på readwritethink.org. (Här kan eleverna skriva en rubrik och sedan en förklaring till rubriken. När de slutligen sparar sitt diagram som en pdf kommer varje rubrik med förklaring på en egen sida.)

    Exempel på VENN-diagram med readwritethink.
Efter denna del fick eleverna plocka russinen ur kakan och skapa sin egen religion eller livsåskådning. De skulle då besvara samma frågor som de gjort i sin padlet, men här fick de själva bestämma svaren. Jag ville också veta lite hur samhället ser ut där religionen finns och hur samhälle och religion påverkar varandra. De skulle göra en symbol eller symboler och ta med högtider och ceremonier kring livets viktiga händelser.

Arbetet skulle presenteras genom en film, bildspel med egen presentation inför klassen eller ett inspelat bildspel genom screencastify (röst och bild). Detta för att även träna på digitala presentationer. 

Det blev en riktigt rolig avslutning med fantastiska filmer och inspelade bildspel. Nedan är ett exempel.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar