onsdag 21 mars 2018

Andra redovisningsformer - ett inspelat samtal

I mitt utvidgade fantastiska kollegie fick jag tips på en bra uppgift som jag skruvade lite på för att passa mitt mål och syfte och mina elever.

I årskurs 8 arbetar vi just nu med hinduism och buddhism. Ett av kunskapskraven är att resonera om likheter och skillnader mellan religioner.

För att göra detta delade jag in eleverna i par och lät de ikläda sig rollen som kärlekspar. En hindu och en buddhist möts, kärlek uppstår och såklart utmaningar med att de inte har samma religion.


Du hittar hela uppgiften här.


Eleverna fick ovanstående uppgift. De började med att skriva ett manus. Till det arbetet behövde de ta fram sina begreppslistor som de gjort, de repeterade faktakunskaperna de byggt upp om buddhism och hinduism. De tog fram sitt VENN-diagram där de fyllt i likheter och skillnader och började resonera med varandra. Ett syfte med uppgiften var att göra religionerna "mänskliga" och låta dem komma ned i vardagen och se hur de påverkar vardagslivet. Det är så lätt annars att det blir abstrakt, framför allt för de elever med stora utmaningar. 

När vi arbetade med VENN-diagrammet modellerade vi också hur ett resonemang på E-, C- och A-nivå kan se ut. Vad skiljer ett enkelt resonemang från ett välutvecklat och nyanserat resonemang? 

När de skrivit färdigt sitt manus fick de spela in sitt samtal. Att bedöma detta är väldigt mycket roligare än att bedöma prov kan jag lova. Vissa elever har verkligen levt sig in i sina roller - hittat på nya namn, försökt få en bild av samhällslivet i Indien eller Thailand, kopplat in vad man äter och dricker. Framför allt är det de elever med stora utmaningar som verkligen lyst upp i den här uppgiften.

Modelleringen av resonemanget utifrån VENN-diagrammet var värdefullt och det märktes att eleverna hade tagit till sig av det.

Eleverna (och jag) hade väldigt roligt, men framför allt var det otroligt lärorikt. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar