torsdag 29 mars 2018

Digital begreppskarta - mindmup

I åk 7 arbetar vi med judendom, kristendom och islam just nu. Som så ofta i SO är det många nya begrepp som eleverna behöver lära sig för att senare kunna använda dessa för att utveckla "de högre tankemässiga förmågorna", såsom att resonera och jämföra.

Ett bra sätt att arbeta med begrepp är genom begreppskartor som jag tidigare skrivit om här. Där det främsta syftet är att dels lära sig begreppens innebörd men också hur begreppen samverkar med andra begrepp och därigenom nå en ökad förståelse av både begreppen och i det här fallet religionen.

I mina klasser gjorde vi en "analog" begreppskarta där eleverna fick klippa ut begrepp och klistra in på ett större papper. De fick kategorisera de begreppen som hörde ihop och visa på samband. Jag kunde dock konstatera att en stor del av lektionstiden gick åt till att klippa och använda limstift. Någon ångrade sig och fick försöka dra loss sin lilla lapp, någon annan skrev fel och fick sudda. Slutresultatet blev ganska kladdiga och ostrukturerade begreppskartor som inte gick att förstå och kunde därmed inte användas senare. Nog ökade deras begreppsförståelse, men det blev mest fokus på klippa och klistra.

Jag valde därför att testa en digital variant genom mindmup. Fördelarna är att eleverna kan lägga till bilder, de kan lätt flytta runt begreppen, de kan ändra i förklaringarna utan att det blir kladdigt och de får ett användbart och snyggt slutmaterial.


Såhär kan en del av begreppskartan i midmup se ut

Hur arbetade vi?

  1. Eleverna får en lista med de viktigaste begreppen som de ska ta sin utgångspunkt från. Det är cirka 15 begrepp. Listan är digital och till varje begrepp finns en länk där begreppet står i sitt sammanhang i läromedlet som eleverna använder.
  2. Eleverna öppnar mindmup och loggar in genom sin google drive och sitt googlekonto. Det gör att det automatiskt sparas i drive och de kan sedan enkelt dela sin begreppskarta med mig.
  3. Eleverna börjar med att lägga in de begrepp de fått av mig i enskilda bubblor.
  4. Därefter skriver de en förklaring till samtliga begrepp.
  5. Det är nu dags för eleverna att hitta samband mellan de olika begreppen och kategorisera dem. De drar därför ihop de enskilda bubblorna med sina förklaringar till andra bubblor som de tycker hänger ihop. Här finns inget rätt och fel såklart, utan det är elevens uppfattning om vilka begrepp som hör ihop eller vilka begrepp se ser ett samband mellan. Det här momentet gör också att eleverna får tänka ett steg till. Som du kan se i begreppskartan ovan har eleven lyckas få ihop treenigheten, trosbekännelsen, Jesus, Messias, högtider, domedagen (begreppen de fått står i de blå rutorna). 
  6. När de fått ihop sammanhanget får de ändra färg på bubblorna får att skapa en tydlig struktur, lägga till förklarande bilder, ändra storlek mm.
Uppgiften skapar ett stort engagemang hos eleverna. Några elever skriver långa förklaringar till respektive begrepp och hur begreppen hänger samman. Andra elever fokuserar mer på bilder och får en övergripande uppfattning om kristendom. En övning som alltså når olika kvalitéer och alla nivåer. Samtidigt som uppgiften skapar stort engagemang hos eleverna, inte minst killarna, som jag tycker är svåra att engagera i just religion. 





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar