torsdag 1 mars 2018

Digitalt verktyg för lektionsstruktur

På vår skola har vi gemensamt bestämt att vi ska ha en viss struktur för start och avslut som eleverna ska känna igen och som ska skapa lugn och trygghet för eleverna. Strukturen handlar om att vi möter eleverna när de kommer till klassrummet, samlar in deras mobiler och på tavlan står information om lektionen och en startuppgift.

Jag upplever att det ibland kan vara svårt att hinna göra förberedelserna på tavlan. Ännu svårare är det ju för de lärare som springer mellan olika klassrum eller i de klassrum där lektionerna nästan överlappar varandra.

Jag ramlade över ett digitalt verktyg som löser detta. Som gör att jag kan förbereda i lugn och ro, där eleverna inte behöver tolka min ibland slarviga handstil och som har massor av andra inbyggda funktioner.

ClassroomScreen heter detta fantastiska verktyg med flera inbyggda funktioner. 



Såhär ser skärmen ut när eleverna kommer in i mitt klassrum. Loggboksfrågan står i mitten och eleverna vet att de under tystnad ska börja med den direkt. Om de nu skulle ha glömt av tystnaden så finns det en symbol för tystnad också. Till höger har jag skrivit om lektionen - tid, mål och innehåll.

Fler funktioner


  • Klocka och datum
  • Timer/äggklocka som man kan sätta på om eleverna ska göra en viss aktivitet. Det kan vara ett bra stöd för eleverna att planera sin tid.
  • Ändra bakgrund eller ladda upp egen bakgrundsbild som hör till ämnet.
  • Ritfunktion
  • Två textrutor kan vara uppe samtidigt
  • Lägg in alla namn i klassen och välj slumpvis ett namn (som t.ex. ska få ordet)
  • Arbetssymboler som synliggör vilken typ av aktivitet som gäller: tyst, viska, fråga en granne, arbeta tillsammans

Och som avslutning på lektionen kan eleverna passera min dator och trycka på en gubbe som ska symbolisera i vilken utsträckning de håller med om en valfri fråga jag ställer - en snabbutvärdering. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar