söndag 15 januari 2017

Kategorisera bilder - en uppstart som synliggör elevernas förkunskaper

Jag använder ofta bilder för att skapa intresse för ett nytt arbetsområde. Att låta eleverna i smågrupper få kategorisera bilderna skapar intressanta diskussioner och elevernas förkunskaper synliggörs. Att ta reda på förkunskaperna och lyssna in det språk de använder är viktigt för planeringen av kommande arbetsområde.

Bilder kan också användas som stöd för att visa på en utvecklingslinje, ett förlopp eller en struktur. Här följer några exempel.

EXEMPEL

  • Som en introduktion till arbetsområdet "Så styrs Sverige" har jag plockat ut några bilder där eleverna i smågrupper får placera dem under rätt rubrik, utifrån vem som ansvarar för vad: kommun, landstand, stat. 

Klicka på bilden för att nå samtliga bilder

  • Vid en uppstart till arbetsområdet "Efterkrigstiden 1950-2010" hade jag lagt ut respektive årtionde på varje bord i klassrummet (borden var placerade i öar om 4-5 elever). När eleverna kom in i klassrummet fick de en bild på en händelse, person, organisation m.fl. De skulle sedan med hjälp av sina klasskompisar placera sig vid rätt årtionde. I några fall var bilderna svåra och jag fick då hjälpa de att tolka bilden om vad de såg.

Klicka på bilden för att nå samtliga bilder

  • Efter att ha läst om industriella revolutionen fick eleverna i par en samling bilder som de skulle placera i en händelsekedja och skriva bildtexter till. De skulle också dra pilar från den ena bilden till den andra eller från en bild till flera andra bilder. Eleverna fick möjlighet att sätta ord på sin kunskap, samtala med andra, lyssna på sin samarbetskompis och diskutera.

Klicka på bilden för att nå samtliga bilder

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar