söndag 15 januari 2017

Samtal i smågrupper om den kvinnliga rösträttsfrågan

Under höstterminen har jag varit handledare i Läslyftet och vi har läst modulen "Samtal om text". Del 6 handlade om eftertänksam dialog som är inspirerad av sokratiska samtal. I den eftertänksamma dialogen leder läraren ett öppet och respektfullt samtal kring ett specifikt ämnesinnehåll. Dialogen hjälper eleverna att utveckla sin förståelse och får möjlighet att utveckla kommunikativa förmågor, förmågan till problemlösning, till kritiskt tänkande och till att bli en aktiv lyssnare. Det vanliga i ett klassrum är att läraren tar en stor del av taltiden och eleverna får inte möjlighet att sätta ord på sina tankar eller kunskaper.

Till varje del i Läslyftet ska deltagarna göra en undervisningsaktivitet som är kopplad till det vi läst om. Egentligen ska utgångspunkten vara en text, men jag valde att istället utgå från filmen "Suffragette" samt första avsnittet i första delen av "Frökens Frimans krig". Ofta handlar undervisningen om att Sverige blev en demokrati 1919, då kvinnor fick rösträtt. Kampen, kriget och kvinnorna bakom denna reform får sällan något utrymme, vilket jag ville ändra på. Våra demokratiska fri- och rättigheter är inga självklarheter och inget som är av naturen givet, utan det finns människor och kvinnor som gått in i döden för att ge oss detta.

Eleverna fick börja med några basfrågor för att komma in i ämnet. Klicka på bilden för att komma till frågorna.


Lektionen efter delades klassen upp i grupper med ca 7 elever. De fick sätta dig ostörda i olika rum. Jag var samtalsledare i en av grupperna, de andra grupperna fick själva utse en samtalsledare. Jag hade också förmånen att ha tillgång till vår specialpedagog som kunde gå runt och lyssna in de olika grupperna och därmed kunde kvalitén i samtliga grupper hållas. Eleverna fick nedanstående struktur att hålla sig till. Klicka på bilden för att komma till dokumentet.


Efteråt fick eleverna skriva en kort reflektion om samtalsformen och om samtalets innehåll. Jag fick in mycket intressanta reflektioner. I de utvärderingar som eleverna fick göra av terminens undervisning lyftes just dessa lektioner som mycket värdefulla och att de tyckte att det var lärorikt att få diskutera med en tydlig struktur. I det samtal jag hade äran att få ta del av i sin helhet, märktes att det fanns ett stort behov av att få diskutera kvinnors och mäns olika möjligheter och förutsättningar - såväl idag som i historien. Detta bidrog till att tända en gnista (som man så ofta försöker göra som lärare).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar