lördag 28 januari 2017

Nyanländas lärande och tips på kompletterande material

Var på Läslyftets handledarutbildning i veckan. Vi hade föreläsningar av bland andra Lotta Olvegård och Qarin Franke om språkbaserad ämnesundervisning och litteracitet för nyanlända. Mycket intressanta och givande föreläsningar. Det här är en utmaning, inte minst för de skolor som inte sedan tidigare är vana vid att arbeta med andraspråkselever eller för de skolor som tar emot få nyanlända. På vår skola har vi få nyanlända och de vi tar emot direktintegreras i ordinarie klass, vi saknar förberedelseklass. Eleverna kan ha varit i Sverige 2-4 månader och det ställer därför helt nya krav på oss ämneslärare och på organisationen.

Några punkter från föreläsningarna som jag vill understryka:



  • Om ett barn kommer vid 12-15 års ålder tar det cirka 6-8 år för att nå ett skolspråk.
  • Det går inte att vänta på att eleverna ska lära sig svenska först och sedan börja läsa andra ämnen. Därför har alla lärare ett ansvar för skolspråksutvecklingen.
  • Vi ämneslärare måste ställa oss frågor om vilka språkliga krav och förväntningar som finns i våra ämnen. (Olvegård tog exempel från lärobokstext i historia - Utkik Historia - och det blev tydligt vilka stora språkliga utmaningar som andraspråkseleverna möter, men även alla andra elever). 
  • Lämna aldrig elever ensamma med texter, aktivitet måste ske före, under och efter läsning.
  • Ämnesövergripande/tematiskt arbetssätt.

Den viktigaste utgångspunkten i mötet med nyanlända är dock att det är en mycket heterogen grupp som inte kan klumpas ihop. Det är elever med mycket olika skolbakgrunder, med olika språkkunskaper, med olika erfarenheter, mm. även om de kommer från samma land. Vi kan aldrig utgå ifrån att det som passar för den ena kommer även passa för den andra.


Det har börjat komma en hel del material som kan användas i SO-undervisningen och jag länkar längre ned i inlägget till lite material som jag använt i min undervisning. Men det fungerar inte att köpa ett material och sätta i händerna på en nyanländ elev och tro att resten löser sig eller att minska det dåliga samvetet för stunden.

Materialet jag länkar till har jag använt som komplement. Eftersom de elever jag har är direktintegrerade i klass och inte går i förberedelseklass försöker jag att låta eleverna följa den ordinarie undervisningen som också ska vara språkutvecklande för alla elever. Då kan materialet användas som ett komplement, som en fördjupning, som en stöttning, men det får aldrig stå helt för sig självt eller lämnas med eleven till sitt egna öde. Jag vill också i sammanhanget betona vikten av samarbete med studiehandledaren.

I min dröm önskar jag att vi ämneslärare i de komplexa och texttunga ämnena kunde plocka ur kärnan i våra ämnen. Sätta oss tillsammans med andra ämneslärare och se vilka samarbetsmöjligheter som finns över våra ämnesgränser, hitta ämnesövergripande områden där vi kan ta hjälp av allt det anpassade material som finns. Använda elevernas flerspråkighet som resurs i undervisningen och lärandet (translanguaging) och då måste studiehandledarna vara med i ett tidigt skede. Självklart ska även sva-undervisningen inkluderas. 


Material och länkar


Läslyftets modul "Grundläggande litteracitet för nyanlända elever" ger lärare didaktiska redskap för att stötta eleverna i deras utveckling mot att kunna hantera olika slags texter.


Bildtema 
Olika bildtema kan du hitta här och här.

Svenskt statsskick
"Drömmen om demokrati" är filmer från UR om hur Sveriges statsskick och vem som bestämmer vad. Filmerna har undertexter på flera olika språk, bl.a. somaliska och arabiska. Det finns några filmer där de även talar somaliska och arabiska (sök på UR skola). 

Träna ämnesspecifika begrepp samt översättning av begrepp till fler språk:

"Förstå språket NO/SO"
Är en lärobok där eleverna får kunskaper i NO och SO, samtidigt som de lär sig svenska. Innehåller olika typer av uppgifter som är kopplade till enkla texter. Läs mer och beställ


"Sätt ord på SO"
Innehåller olika ordkunskapsuppgifter med de mest grundläggande ämnesspecifika orden i SO. Läs mer och beställ.















"Viktiga ord i NO/SO" 
Riktar sig framför allt till mellanstadiet, men kan användas på högstadiet också inom vissa områden eller för vissa elever. Läs mer och beställ.















"Omvärldskunskap" 
Främst för elever med kort skolbakgrund. Förbereder för kunskaper i NO och SO. Innehåller text och uppgifter. Finns därtill en rejäl lärarhandledning med arbetsblad och extramaterial. Läs mer och beställ.














"Clio förberedelseklass" 
Är ett helt nytt, kostnadsfritt, digitalt läromedel för nyanlända. Finns i flera olika ämnen bl.a. SO. Innehåller texter, arbetsområden, uppgifter, filmklipp, ljudklipp, länkar mm. Jag har inte själv hunnit använda denna portal ännu, men jag har redan hittat flera delar som jag kommer att testa. Läs mer här.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar