lördag 28 januari 2017

Kontextualisering inför nytt arbetsområde

Jag handleder mina kollegor i modulerna "Främja elevernas lärande i SO" och "Främja elevernas lärande i NO". Del 1 som vi arbetar med just nu handlar om kontextualisering och att ta eleverna från vardagsspråk till ämnesspråk.


Jag har nu introducerat ett nytt ämnesinnehåll som kommer handla om klimatzonerna - dess typiska drag samt koppla in klimatförändringar, människors livsvillkor, sårbara platser och naturkatastrofer. När jag presenterat detta område utgår jag från sammanhang som eleverna känner igen sig i och har viss kunskap om. Startuppgiften handlar om att i grupp kategorisera bilder som passar in på respektive klimatzon. Eleverna var indelade i smågrupper och under deras samtal fick jag syn på deras förkunskaper och språk. Jag kan utifrån det planera den fortsatta undervisningen. Efter denna introduktion diskuterade vi bilderna tillsammans och jag kunde då leda in dem i ett ämnesperspektiv och ett ämnesspråk.




Som bilden nedan visar ska man starta ett nytt arbetsområde eller nytt ämnesinnehåll i rutan där man ställer låga kognitiva krav och ger mycket kontextuellt stöd, för att sedan ha kvar stödet, men ställa högre kognitiva krav.
Bild från Läs- och skrivportalen
Du får gärna använda mina bilder om du också vill testa detta. Du hittar bilderna här.

2 kommentarer:

  1. Hej Tina!

    Tack för alla dina bra och praktiska tips. Det är mycket roligt att läsa din blogg och det känns som vi bygger upp vår undervisning på samma sätt så därför att det lätt för mig att plocka dina idéer direkt in i min undervisning.
    Så tack och trevlig helg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Sara - vad roligt! Jag älskar det utökade kollegiet som sociala medier och Facebook ger - att inspireras och få ta del av klassrum i hela Sverige! Du får gärna ge feedback på det du testar, vad gick bra/vad gick mindre bra, hur kan vi utveckla aktiviteterna vidare..?

      Radera