söndag 15 januari 2017

Med andra ord

För att eleverna ska kunna samtala, läsa och skriva om ämnesinnehållet i SO krävs det att de har dels ett skolspråk, men även ett ämnesspecifikt språk. De ämnesspecifika orden är de fackord som eleverna behöver för att kunna resonera, argumentera, analysera med mera inom ett ämne. Många av begreppen i SO är abstrakta begrepp och nominaliseringar (ord som gjorts om från verb eller adjektiv till substantiv, t.ex. producera - produktion, stark - styrka, föda barn - födelsetal, spädbarn dör - spädbarnsdödlighet. Nominaliseringar och abstrakta begrepp lägger fokus på ett högre plan, på fenomenet och inte på personen och olika handlingar.

När jag startade upp arbetsområdet "Så styrs Sverige" fick eleverna se ett avsnitt ur "Dröm om demokrati". Under filmens gång fick de skriva ned begrepp som de trodde var viktiga för att kunna förklara hur Sverige styrs. Då fick de också möjlighet att visa sina förkunskaper.

Därefter skrev vi gemensamt på tavlan upp alla begrepp de skrivit ned. De satt i grupper om fyra och skrev ned samtliga ca 20 begrepp på post-it-lappar, ett begrepp/lapp. Under tiden hjälpte de varandra att reda ut begreppens innebörd. Efter detta spelade de "Med andra ord" och tävlade i par. Spelet går ut på att den ena personen i paret tar en lapp och försöker förklara begreppet med andra ord för sin medspelare som ska gissa vad som står på lappen. De har mellan 30 sekunder - 1 minut på sig att klara så många lappar som möjligt, sedan går turen över till det andra paret. Det par som tagit flest lappar när samtliga lappar är slut, har vunnit.


Man kan utveckla detta genom "Tabu", där jag har skrivit upp vissa ord som är förbjudna att använda i förklaringen, de är tabu. Det är ord som finns i vardagsspråket och syftet blir därför att ta eleverna från vardagsspråk till ämnesspråk. T.ex:

JORDBRUK
bonde
odla
landet
djur
växter

Ett annat sätt man kan göra det på är att definiera vilka ord eleverna ska använda för att beskriva ordet, "Med dessa ord". Man skriver då ned andra ämnesspecifika ord och syftet blir då att tvinga in dem i ämnesspråket. T.ex:

FEODALSAMHÄLLE
ståndssamhälle
adel
livegna
soldater

Jag kommer starta nästa lektion genom att göra "Tabu" i helklass. Då blir det en utveckling av "Med andra ord" och de får då inte använda vardagsspråket som de under förra lektionen använde för att beskriva ordet. Jag delar in klassen i tre lag. En från varje lag sätter sig med ryggen mot tavlan och jag lägger upp ordet och tabuorden på tavlan och laget ska försöka få kompisen vid tavlan att gissa på rätt ord. De ska klara så många ord som möjligt under 1 minut, sedan går turen vidare till nästa lag. De som klarar flest ord under en omgång vinner. Detta blir också en repetition.

1 kommentar:

  1. Vilken fantastisk bra idé! Det ska jag prova med mina elever :))

    SvaraRadera